De artikelen van de organisatie Al Haqiqa zijn verplaatst naar een eigen blog, nl. AlHaqiqa-Mediation, volg deze link: www.alhaqiqa-mediation.blogspot.com

donderdag, juli 26, 2007

Al Haqiqa levert mediation en nazorg

dinsdag 24 juli 17:00
ZEEWOLDE – Een echtpaar gaat scheiden, maar waar voor de vrouw bijna alles wordt geregeld komt de man in de kou te staan. Een 16-jarig meisje wil koste wat kost uit huis en beschuldigt haar ouders valselijk van huiselijk geweld. Door bemiddeling van Al Haqiqa kan een man na drie jaar zijn kinderen weer zien. Slechts drie voorbeelden van conflicten waarvoor Al Haqiqa een oplossing biedt. Deze Flevolandse organisatie bemiddelt bij conflicten tussen (allochtone) mensen en (overheids)instanties. Drijvende krachten achter Al Haqiqa zijn de heer El Ashwah en Henny Kreeft. ‘Het hele systeem van maatschappelijk werk moet op de schop.’


Door Joost Houtappels

El Ashwah is een bevlogen man. Vol passie vertelt hij over de eerste beginselen van Al Haqiqa, wat in het Arabisch staat voor ‘De Waarheid’. Daarvoor moet hij terug naar begin 2005, eigenlijk nog iets verder. Want al geruime tijd daarvóór werd El Ashwah regelmatig benaderd door (voornamelijk allochtone) mensen die kampten met een probleem. ‘Ik heb vele zaken behandeld,’ vertelt hij. ‘Van echtscheiding en de afhandeling van een verkeersongeluk tot problemen met justitie. Bij elke zaak ga ik uit van één principe: de waarheid moet boven tafel komen. Een probleem wordt van alle kanten bekeken.’ Al Haqiqa verzorgt mediation, bemiddeling tussen twee partijen, zonder zelf een oordeel te vellen. Zodra een zaak naar ieders tevredenheid is opgelost, volgt nazorg. De organisatie houdt op die manier contact met de mensen die een beroep op haar hebben gedaan.In totaal behandelde Al Haqiqa de voorbije jaren met succes meer dan 180 zaken. En niet alleen in Flevoland. Want Al Haqiqa mag dan een Flevolandse organisatie zijn, zij opereert landelijk en laat niemand die aanklopt in de kou staan. Daartoe heeft El Ashwah de voorbije jaren stad en land afgereid: van Amsterdam tot Friesland en van Roosendaal tot Almelo. Momenteel heeft hij even een stapje terug gedaan; mensen kunnen hem nog steeds benaderen, maar een groot deel van zijn taken heeft hij overgedragen aan Henny Kreeft, die tevens optreedt als woordvoerder van de organisatie. El Ashwah: ‘Henny heeft voldoende ervaring. Hij is gevoelig voor recht, niet voor onrecht.’

Dossier Jeugdzorg
Hoewel Al Haqiqa veel zaken naar tevredenheid oplost en dit bovendien doet in relatief korte tijd, heeft de organisatie het drukker dan ooit. Kreeft: ‘De dossiers blijven binnenstromen. Zo hebben we laatst een anoniem dossier uit Zeewolde binnengekregen over de jeugdzorg. Met dat systeem is in Nederland veel mis.’ ‘Al Haqiqa is teleurgesteld in diverse overheidsinstellingen,’ vult El Ashwah aan. ‘Het gaat om jeugdzorg, maatschappelijk werk en de gemeente. Zij kijken in veel gevallen niet eerlijk naar een situatie.’ Henny Kreeft legt uit: ‘De onduidelijkheid van procedures is vaak het grootste probleem. En ze duren veel te lang, wel een jaar tot anderhalf jaar voor er een oplossing gevonden is.’ El Ashwah windt zich daar verschrikkelijk over op. ‘Dit soort instanties is bedoeld om de maatschappij te dienen, in plaats daarvan vallen ze de burger juist lastig met allerlei procedures. Ze gebruiken hun macht om te misbruiken. Moet de burger het maar accepteren dat maatschappelijk werk aan de ene kant iets oplost en het aan de andere kant net zo hard weer afbreekt? Het hele systeem van maatschappelijk werk moet op de schop.’ ‘Zestig echtscheidingszaken betekent zestig oplossingen,’ voegt Kreeft daar aan toe. ‘Maar helaas word je in Nederland altijd meteen in een hokje gestopt.’Op termijn wil Al Haqiqa groeien: het zou een bij de Kamer van Koophandel vastgelegde stichting moeten worden en er zijn plannen om een eigen krant uit te geven. ‘En we hebben plannen om de organisatie op te delen in een juridische, maatschappelijke en media-tak,’ aldus Kreeft. ‘Maar zoiets kost tijd en geld. Voorlopig komt dat op het tweede plan, mensen die aankloppen om hulp gaan voor. Dat heeft de hoogste prioriteit.’Op dit moment werken er vier advocaten voor Al Haqiqa; een uitbreiding naar zeven à acht wordt overwogen. Wie maatschappelijke of juridische problemen heeft of problemen met de overheid of andere instanties, kan contact zoeken met Al Haqiqa via Henny Kreeft. Dit kan telefonisch via 06 494 008 51 of door naar
hennykreeft@home.nl te mailen.

(www.flevopost.nl ) Het artikel heeft gestaan in Dronten / Zeewolde en Emmeloord / Urk editie

Labels:

woensdag, juli 25, 2007

Is mijn geloof een gevaar voor de omgeving?

De laatste tijd heb ik weer een aantal mailtjes gehad over hoe slecht de Islam wel niet is en hoe slecht de Moslims zijn. Mijn hemel, als er iets gebeurt in de wereld dan hebben de Moslims het gedaan. Iedereen roept en de Wilderianen lopen hierin voorop.

De laatste jaren is er wat mis in Nederland; nadat we tijdenlang hebben gezwoegd onder het juk van paarse politieke correctheid, is na Pim Fortuyn een mythe ontstaan dat alles maar bespreekbaar moest worden. Bespreekbaar maken, weer zo’n gevleugeld woord; er is niets mis mee, maar er zijn wel grenzen. De vrijheid van meningsuiting van mijn buurman eindigt op de grensafscheiding van mijn gevoel van belediging. Vrijheid van meningsuiting kan niet uitvloeien in de vrijheid van belediging.
De afgelopen week was het maar eens de beurt aan minister Vogelaar, die aangaf dat het tijd werd dat de christelijk-joods-humanistische maatschappij misschien wel eens uitgebreid zou kunnen worden met aspecten uit de Islamitische cultuur en / of religie. En juist dat mag in de tijd dat alles bespreekbaar moest zijn, niet gezegd worden. Wat een hypocrisie.

Waar draait het eigenlijk allemaal om? Om een religie? Wat een kulverhaal. Het gaat om het feit dat we iets niet kennen – “wat de boer niet kent, vreet hij niet” – en dan staat er een volksmenner, een populist op met een grote mond, die vertelt hoe slecht het onbekende is.

De drie grote religies – Jodendom, Christendom en Islam zijn allemaal afkomstig van dezelfde aartsvader, nl. Abraham of Ibrahim in de Arabische taal. Er is een tijd geweest van het Jodendom met haar profeet Mozes, dat geloofde in haar God. Maar niet iedereen geloofde in God en God heeft weer een andere tijd gecreëerd met een profeet, nl. Jezus Christus. Ook hier weer, is niet iedereen met het geloof van de Christenen meegegaan en is weer een tijd gekomen met weer een andere profeet, nl. Mohammed.
Mogelijk is dit nog niet de laatste profeet, misschien kan er nog een nieuwe tijd, met een nieuw geloof en een nieuwe profeet komen. Dat weten we niet, daar we niet in de toekomst kunnen kijken, maar we moeten het ook niet willen weten.
Elke religie had zijn eigen Heilige Boek de Thora, het Nieuwe Testament en de Koran; elk met zijn eigen wijsheden en onwijsheden, elk met zijn aanbevelingen en stukken die gaan over geweld tegen zgn. ongelovigen.

Maar om elke weer te moeten wijzen aan de verschillen, te wijzen op het geweld in een van de Boeken, hoofdstukken of Soera uit de context te trekken om het eigen gelijk proberen aan te tonen. Eigen gelijk of eigen onvermogen om andere geloven en anders denkenden te respecteren, u zegt het maar.

Waarom moet men elke keer weer iets tonen om de ander weer te beledigen? De cartoons over de profeet Mohammed in de Deens kranten van een tijd terug, waar was dat voor nodig? Het steeds maar weer herhalen van het feit dat Mohammed pervers was, wat voor doel heeft dat?
Worden er ook vraagtekens gezet bij de onbevlekte ontvangenis van Maria, bij het feit dat God een Zoon zou hebben of dat het opvalt dat de 12 apostelen alleen maar mannen zijn? Spreek ik van vrouwenonderdrukking of homo’s ? Neen dat doe ik niet. Ik respecteer ook het Heilige Boek van de Christenen.

Het geloof is geen probleem, maar de uitvoering van de mens is het probleem. De mens die zijn geloof uitdraagt en daarbij meteen de buurman wil bekeren daar zit het grote probleem. Ik ben Moslim, ik heb een verbond met mijn Schepper, met mijn God, Allah, en ik wil niemand lastigvallen met mijn geloof, maar ik verwacht ook dat niemand mij lastigvalt met zijn geloof. Ik ben verantwoordelijk voor mijn daden in het geloof en daarvoor hoef ik geen verantwoording af te leggen aan een ander mens, alleen aan Allah aan het eind van mijn aardse leven.

Is mijn geloof een gevaar voor mijn omgeving? Neen, ik val niemand lastig met mijn geloof. Als ik na de moskee ga, bepaal ik dat zelf. Als ik bid, bepaal ik dat zelf. Ik denk dat dezer dagen mijn omgeving een groter gevaar is voor mijn geloof.


Allah, ik ben verantwoordelijk voor mijn leven en aan het eind van mijn aardse leven zal ik mijn verantwoording afleggen in uw handen.

Labels: