De artikelen van de organisatie Al Haqiqa zijn verplaatst naar een eigen blog, nl. AlHaqiqa-Mediation, volg deze link: www.alhaqiqa-mediation.blogspot.com

zondag, oktober 05, 2008

Spuugzat

Ik weet niet hoe het u vergaat, maar ik ben er kotsmisselijk van en ik ben het spuugzat. Bijna elke dag hoor je weer Marokkanen dit en Marokkanen dat, crimineeltjes, hanggroepen en heel Marokko schijnt slecht te zijn. Ik zal het maar meteen zeggen, we maken met zijn allen hier drie grote, kapitale fouten:

* de manier waarop men praat over “problemen” van “Marokkanen” zal de tegenstelling tussen jongeren met een Marokkaanse achtergrond en autochtonen alleen maar groter maken
* men praat wederom – zoals altijd – over bepaalde groepen zonder met ze te praten
* het lijkt wel of er elke dag hordes Marokkanen uit Marokko naar hier komen om de boel “te verzieken”, want men blijft praten over Marokkanen en niet over Nederlanders met een Marokkaanse achtergrond

Ik heb er nog maar eens wat krantenartikelen bij gezocht.

In De Pers van 28 juni is over twee volle pagina’s het interview met Fleur Agema geplaatst, nummer 2 op de lijst van de PVV, zogezegd de opvolger van onze grote vriend Geert Wilders. Nu ken ik uit mijn verleden mevrouw Agema, maar dit artikel slaat weer alles. Het gaat ergens in het artikel over de “Islam is here to stay”. Daar wordt dus op gereageerd met de woorden “Die gedachte vind ik vreselijk, ik wil niet zo leven.” En dat gaat verder, daar verderop ze de schuld legt bij de Moslims als Nederland een arm land zou worden. Tevens geeft ze aan dat “Marokkaanse mannen 34 keer vaker verdachte zijn van diefstal met geweld dan Nederlandse mannen. … wist niet dat er, binnen de groep buitenlanders, groepen waren die voor nog zwaardere problemen zorgden dan anderen.” Dit soort mensen zit in onze Tweede Kamer, spreekt over mij en mijn vrienden, collega’s en familie. En dat mag allemaal.
Ik dus in de pen geklommen om te reageren in De Pers, echter dat was dus mis. Na twee keer een artikel naar verschillende e-mails gestuurd te hebben, bureaus naast elkaar, en na verschillende telefoontjes er achter aan gegooid te hebben, kreeg ik het simpele antwoord: “Wij zijn niet geïnteresseerd in uw mening, we weten u te vinden als het verandert, goedendag.” Het moet niet gekker worden.

De Dag op maandag 25 augustus heeft het over “Een biertje, inshallah”. Een artikel over “De Islam verbiedt alcohol, maar toch wordt in Marokko volop gedronken.” Een artikel om aan te tonen dat de media alleen geil worden als ze negatieve artikelen kunnen plaatsen, met zinnen als “… Marokko kun je gemakkelijk aan alcohol komen …” en “de aantrekkingskracht van de verboden vrucht, misschien willen ze de zonde wegdrinken.” Een sfeer creëren zou ik zo zeggen.

Zo spreekt de Volkskrant in het Betoog op zaterdag 30 augustus: “Marokko kan het ook nooit echt goed doen”. Het is een artikel waar boven staat dat de internationale media blijven hangen in de gewoonte van negatieve beeldvorming over Marokko. In het artikel worden positieve zaken opgenoemd over de groei van Marokko, de ontwikkelingen, de verbeteringen. Tevens wordt aangegeven dat de pers door “een systematisch negatieve manier van kijken naar alles wat er zich afspeelt in Marokko" ... "zal de weg vrijmaken voor het aan de macht komen van de Islamisten van de PJD” of de “vreemde sekte van Cheikh Yassine”. Deze mensen hebben geen idee wat mensenrechten inhouden en verwerpen de democratie.

Ook de Spits van 19 september wil een graantje meepikken en plaats een flink artikel over
“Diplomatieke rel Marokko” wat gaat over de vermeende spionage door een politieagent in Rotterdam. M.i. ben je onschuldig tot het tegengestelde is bewezen. Ondertussen heb ik nog niet gelezen dat het ook is bewezen – maar misschien ik wat gemist -. Daarentegen verzoek ik publiekelijk aan te geven in welke landen Nederlandse spionnen actief zijn en aan te geven of dat het in het belang van Nederland is en in opdracht van de regering. Ik ben echter bang dat ik geen antwoord zal krijgen.

Zo kan ik nog wel doorgaan, en dan heb ik het nog niet gehad over de artikelen over de zgn. raddraaiers en de uitspraken van Geert Wilders die van alles mag roepen, zeggen en insinueren. Laatst had meneer zo’n uitspraak als “ … het leger moet maar ingrijpen …”. Nu ik dat hoorde en las, bekroop me het gevoel dat meneer denkt dat hij in een ander land woont, zeg Oost-Europa, dictatoriale landen of misschien wel Israel.

Tenslotte: de berichten over de zgn. "Marokkaanse raddraaiers naar internaat” (De Stentor van 26 september), “Pas 11 jaar oud maar nu al ontspoord” (De Dag van 10 september), “Ede zet zwaar geschut in tegen Marokkaanse probleemjongeren”(De Stentor van 3 september) en zo gaat het maar door. Ik kan niet ergens een zin ontdekken dat de lokale, decentrale of centrale overheid in gesprek is geraakt met deze jongeren. Er is nog nooit gevraagd waarom? aan deze jongeren, er is nog steeds niet gezocht naar een gezamenlijke oplossing. Daarentegen zie ik ook niet in dat dat gaat gebeuren. Sterker nog, door de houding van overheid en de media – waarbij steeds gesproken over Marokkanen – zal de kloof tussen deze jongeren en de “autochtonen” steeds groter worden, met alle gevolgen van dien. Natuurlijk komen de artikelen over Utrecht, Amsterdam, Gouda en andere steden erbij. Tevens de opmerkingen van de Marokkaanse vaders die aangeven dat deze relschoppers best met harde hand aangepakt mogen worden. Natuurlijk zo lang het niet de eigen kinderen zijn.

Afsluitend wil ik drie groepen oproepen om in actie te komen:

* overheid en met name de burgemeester: ga de discussie eens aan
* vaders van de jongeren: neem u verantwoording en voed u jongeren op
* de zgn. probleemjongeren, neem contact met me op, zodat we eens kunnen kijken of jullie verhaal in de media kan komen

Met name de laatste groep wil ik gaarne oproepen om je verhaal te doen, je vindt hier een luisterend oor. We moeten de mogelijkheid bekijken om van alle jongeren hun verhaal op te schrijven. Ik wacht op jullie.

Labels:

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage