De artikelen van de organisatie Al Haqiqa zijn verplaatst naar een eigen blog, nl. AlHaqiqa-Mediation, volg deze link: www.alhaqiqa-mediation.blogspot.com

woensdag, juli 25, 2007

Is mijn geloof een gevaar voor de omgeving?

De laatste tijd heb ik weer een aantal mailtjes gehad over hoe slecht de Islam wel niet is en hoe slecht de Moslims zijn. Mijn hemel, als er iets gebeurt in de wereld dan hebben de Moslims het gedaan. Iedereen roept en de Wilderianen lopen hierin voorop.

De laatste jaren is er wat mis in Nederland; nadat we tijdenlang hebben gezwoegd onder het juk van paarse politieke correctheid, is na Pim Fortuyn een mythe ontstaan dat alles maar bespreekbaar moest worden. Bespreekbaar maken, weer zo’n gevleugeld woord; er is niets mis mee, maar er zijn wel grenzen. De vrijheid van meningsuiting van mijn buurman eindigt op de grensafscheiding van mijn gevoel van belediging. Vrijheid van meningsuiting kan niet uitvloeien in de vrijheid van belediging.
De afgelopen week was het maar eens de beurt aan minister Vogelaar, die aangaf dat het tijd werd dat de christelijk-joods-humanistische maatschappij misschien wel eens uitgebreid zou kunnen worden met aspecten uit de Islamitische cultuur en / of religie. En juist dat mag in de tijd dat alles bespreekbaar moest zijn, niet gezegd worden. Wat een hypocrisie.

Waar draait het eigenlijk allemaal om? Om een religie? Wat een kulverhaal. Het gaat om het feit dat we iets niet kennen – “wat de boer niet kent, vreet hij niet” – en dan staat er een volksmenner, een populist op met een grote mond, die vertelt hoe slecht het onbekende is.

De drie grote religies – Jodendom, Christendom en Islam zijn allemaal afkomstig van dezelfde aartsvader, nl. Abraham of Ibrahim in de Arabische taal. Er is een tijd geweest van het Jodendom met haar profeet Mozes, dat geloofde in haar God. Maar niet iedereen geloofde in God en God heeft weer een andere tijd gecreëerd met een profeet, nl. Jezus Christus. Ook hier weer, is niet iedereen met het geloof van de Christenen meegegaan en is weer een tijd gekomen met weer een andere profeet, nl. Mohammed.
Mogelijk is dit nog niet de laatste profeet, misschien kan er nog een nieuwe tijd, met een nieuw geloof en een nieuwe profeet komen. Dat weten we niet, daar we niet in de toekomst kunnen kijken, maar we moeten het ook niet willen weten.
Elke religie had zijn eigen Heilige Boek de Thora, het Nieuwe Testament en de Koran; elk met zijn eigen wijsheden en onwijsheden, elk met zijn aanbevelingen en stukken die gaan over geweld tegen zgn. ongelovigen.

Maar om elke weer te moeten wijzen aan de verschillen, te wijzen op het geweld in een van de Boeken, hoofdstukken of Soera uit de context te trekken om het eigen gelijk proberen aan te tonen. Eigen gelijk of eigen onvermogen om andere geloven en anders denkenden te respecteren, u zegt het maar.

Waarom moet men elke keer weer iets tonen om de ander weer te beledigen? De cartoons over de profeet Mohammed in de Deens kranten van een tijd terug, waar was dat voor nodig? Het steeds maar weer herhalen van het feit dat Mohammed pervers was, wat voor doel heeft dat?
Worden er ook vraagtekens gezet bij de onbevlekte ontvangenis van Maria, bij het feit dat God een Zoon zou hebben of dat het opvalt dat de 12 apostelen alleen maar mannen zijn? Spreek ik van vrouwenonderdrukking of homo’s ? Neen dat doe ik niet. Ik respecteer ook het Heilige Boek van de Christenen.

Het geloof is geen probleem, maar de uitvoering van de mens is het probleem. De mens die zijn geloof uitdraagt en daarbij meteen de buurman wil bekeren daar zit het grote probleem. Ik ben Moslim, ik heb een verbond met mijn Schepper, met mijn God, Allah, en ik wil niemand lastigvallen met mijn geloof, maar ik verwacht ook dat niemand mij lastigvalt met zijn geloof. Ik ben verantwoordelijk voor mijn daden in het geloof en daarvoor hoef ik geen verantwoording af te leggen aan een ander mens, alleen aan Allah aan het eind van mijn aardse leven.

Is mijn geloof een gevaar voor mijn omgeving? Neen, ik val niemand lastig met mijn geloof. Als ik na de moskee ga, bepaal ik dat zelf. Als ik bid, bepaal ik dat zelf. Ik denk dat dezer dagen mijn omgeving een groter gevaar is voor mijn geloof.


Allah, ik ben verantwoordelijk voor mijn leven en aan het eind van mijn aardse leven zal ik mijn verantwoording afleggen in uw handen.

Labels:

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage